Nederlands kampioenschap onderwaterfotografie, De Flitsbuddies

Maandag 17 oktober 2022

Dit jaar deden de Flitsbuddies voor de tweede keer mee met het open Nederlands kampioenschap onderwaterfotografie (ONK). Vorig jaar zijn wij als team vierde geworden en dat maakte ons zeer gemotiveerd om dit jaar weer mee te doen! Ons team bestaat uit 5 fotograven: Marco, Paul, Andre, Matthijs en Ries. Wij als fotografen worden ondersteund door Carlijn en Manon. Dit is super fijn want er moeten ook modelfoto's gemaakt worden! Dit jaar was ook Jeroen mee als model voor de foto's van Andre. Als team staan we dus met een gezellige club langs de waterkant.

Dit jaar waren de spelregels iets anders dan andere jaren. Dit jaar mochten we heel het jaar wedstrijdfoto's maken en inleveren. Vorig jaar hadden we slechts 2 weken. Hierdoor was in het begin van het jaar de druk iets van de ketel en ging ieder zijn eigen weg met oefenen en voorbereiden op het echte werk in het najaar. In het najaar hadden we namelijk 2 dagen vastgelegd dat we als team foto's gingen maken. Het is een vereiste dat iedereen ten minste één foto inlevert en dat binnen iedere categorie een foto is ingeleverd. De categorieën zijn: macro (wat je met het blote oog niet ziet), groothoek, visportret, model, creatief en thema. Het thema van dit jaar was wieren.

De eerste dag hadden we al vroeg afgesproken bij de duikstek Bergse Diepsluis. Deze stek is ideaal om meerdere redenen: veel ruimte, geen stroming en op nog geen uur rijden. Hoewel er al duikers waren was het niet overdreven druk. Bergse Diepsluis staat namelijk bekend (zeker dit jaar) om de zeepaardjes en de sepia's. En hoewel de sepia's al een beetje weg waren zaten er nog zeepaardjes genoeg. Na de eerste duik stond de parkeerplaats dus ook goed vol. Bij Bergse Diepsluis zijn de steenslijmvissen ook goed te vinden! Bij hoogwater vind je ze heel gemakkelijk tussen de eerste stenen die je tegenkomt. Leg wat schelpjes neer of klop op de stenen en ze dansen om je heen met meerdere tegelijk. Steenslijmvissen zijn echte lachenbekjes en doen het heel goed op de foto! Paul heeft zich helemaal uitgeleefd samen met nog twee andere onbekende buddies. Met dat laatste was hij wat minder blij...

Ook moesten er creatieve foto's en thema foto's geschoten worden. Matthijs en Ries hebben zich hier tijdens deze dag goed op stuk gebeten. Met flitslicht door het wier heen werden hele mooie foto's gemaakt van garnalen en andere dieren. Een leuke foto maken van wier is nog niet zo makkelijk. Het is natuurlijk al snel een krop sla onderwater, niet echt een spannend beeld. Toch zijn we er in geslaagd om een toffe foto te maken! Een creatieve foto bedenken en maken onderwater vraagt wat anders van je dan dat je een foto maakt van wat je tegenkomt. Door het seizoen heen hebben we dus ook contact onderling om te brainstormen en ideeën uit te denken. Deze hele dag zijn we op dezelfde stek gebleven. Dit is fijn natuurlijk omdat je je spullen niet hoeft in te pakken en niet hoeft te rijden. Zo spaar je ook energie wat Manon en Marco wel konden gebruiken op hun tweede modelduik. Zeker voor het model is modelfotografie hard werken. Het is constant uitgetrimt blijven hangen en goed kijken naar de fotograaf. Die geeft namelijk aan of je dichterbij moet komen of juist verder weg. Of je met je lamp moet schijnen of juist niet. Overigens, bellen mogen niet op de foto dus je moet ook nog je adem inhouden. Gelukkig waren model en fotograaf goed op elkaar ingespeeld! Het was prachtig weer dus we hebben lekker samen geluncht en in de pauze hebben Marco en Carlijn heerlijk gedobberd in de Oosterschelde. Samen duiken is een van de leukste dingen om te doen!

De tweede dag dat we samen gingen duiken was het wat minder lekker weer helaas bij Anna Jacobapolder. Nou ja, wat minder is wel wat zacht uitgedrukt helaas. Het was eigenlijk gewoon heel, heel slecht weer. Maar goed met 8 duikers, 7.5 droogpakken en geen watjes aanwezig zijn we toch lekker gaan duiken. Het zicht was niet geweldig en dat werd een extra uitdaging voor André en Jeroen. André had namelijk op de planning staan om groothoek en modelfoto's te gaan maken. We hielden ons hart vast maar André heeft het super gedaan en hele mooie foto's gemaakt. Petje af! Het bleek een lastige foto dag te worden. De meesten beten zich stuk in de categorie creatief. Je kunt bovenwater nog zo veel bedenken maar soms moet je gewoon je hoofd onderwater steken en alles uit de kast trekken. Alle flitsposities zijn gebruikt, alle wieren zijn voorbij gekomen en alles is uitgeprobeerd! Na 1,5 uur kwamen we bovenwater en begon de volgende uitdaging. Omkleden tijdens een plaatselijke moesson... Onze tweede duik is helaas niet doorgegaan door het slechte weer. Een schrale troost: de koffie met appeltaart en slagroom was geweldig!

De volgende dag zaten we allemaal bij elkaar om onze definitieve foto's uit te kiezen. Zoals we al vertelde: iedereen moet minstens één foto inleveren en op alle categorieën moeten we ook één foto inleveren. En dat maakt het een moeilijke puzzel. Wie is tevreden met welke foto en in welke categorie valt die foto? Uiteindelijk hebben we een prachtig resultaat behaald, vinden we zelf. Hoe de jury daar tegenaan kijkt is nog maar de vraag. Eind dit jaar is de uitreiking, we houden jullie op de hoogte! Hieronder staan wat foto's die het net niet zijn geworden.

Groetjes,
Namens de Flitsbuddies!